onsdag 30 september 2009

Jag har "pusslat" ihop en ny tunika modell!

Inspirerad av en av äldsta dotterns favorit tunikor från Meandi har denna tunika i turkost pusseltyg från Mjuka Tyger blivit till. Jag har utgått från en tröja i Ottobre 1/2009 men gjort ärmarna vidare nedtill och gjort tunikan lite vidare och lite längre och rundad nedtill. Ned till i ärmarna har jag gjort en smal kantning och tagit ett rätt kort kantband för att ärmen skulle lite snävare och puffigare nedtill. Halsen är bara invikt och sydd med dekorsöm och nedtill på tunikan har jag inte ens vikt in någon kant utan bara sytt en dekorsömn ett par cm upp. Tanken är sedan att neder kanten ska krulla sig lite och det gör den ju gärna på denna typ av tyg. Som jag tidigare sagt så var jag först ingen stor älskare av pusseltyget men tyget har en underbar turkos färg, som är jättefin till jeans, och som färdigt plagg blir tyget faktiskt jättefint.



Mönster och tyg: Mönster-eget omarbetad tröja från Ottobre 1/2009 och samtliga tyger från Mjuka Tyger.



Positivt: Att både jag och dottern blev nöjd med modellen och att det blev något mer sytt till henne. Tycker det är lite svårt att hitta tyger som passar lite äldre barn...



Negativt: Att jag fick sy om ena kantningen för att den blev för slapp. Inte kul att sprätta i denna tyg:(

3 kommentarer:

  1. Kul idé! Blev fint tycker jag! :-)

    SvaraRadera
  2. så himla gullig och snygg tunika, döttern kommer att bli unik och finast i hela stan med denna. vill ha!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad fin! Kul att knåpa ihop något eget!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails