onsdag 16 september 2009

Matchat och klart!


Efter att ha sytt ett flertal singoalla klänningar/tunikor blev jag sugen på att sy en tunika i mer tight modell så jag gjorde som många andra så klart har gjort och använde ett tröjmönster som jag vet funkar bra och förlängde det och gjorde det lite mer utställt nedtill. Reslutatet blev över förväntan måste jag säga och passar dottern utmärkt. Fler sådana kommer det helt säkert att bli framöver. Sedan var jag faktiskt lite modig och sydde min första applikation i form av ett hjärta fram till på tunikan. Det gick väl si så där, eller eg rätt bra för att vara första gången, men nu när jag gjort det blir jag ännu mer imponerad av alla er där ute som syr sånna fantastiska applikationer. Helt lätt att få till det är det ju helt klart inte!


Mönster och tyg: Mönstret till tunikan är som sagt delvis egen ritat och tightsen som även de är delvis omgjorda kommer från Ottobre 4/2004. Bägge i storlek 116 men tightsen är både längre och smalare än mönstret. Tygerna är Tradera fynd från Mjuka Tyger.


Positivt: Att mönstret till tunikan passar så bra och att jag vågat sy en applikation! Att jag efter tre försök börjar få till midje resåren rätt bra, nästa gång blir det kanske perfekt:)


Negativt: Att det är besvärligt med mönsterpassning på randigt tyg, fick sprätta upp sömmen fram på tightsen en gång för att få det bra...

7 kommentarer:

  1. Vilka härliga tyger i underbara färger!
    Fint set också naturligtvis! =)

    SvaraRadera
  2. det är så härligt set att man bara säger WOW!!!!

    SvaraRadera
  3. Jättefint! Underbara färger och applikationen ser hur fin ut som helst på bilden.

    SvaraRadera
  4. Helt underbart set!!!!

    Svaret på din fråga: När jag klipper till dem (dubbelvikta) skiljer ungefär 4 cm (dvs 8 cm mer tyg). Men jag har ändrat grundmönstret från Made by me också. Kommer inte ihåg exakt hur mycket jag förlängde det, men i strl 6 mån-4 år tror jag att jag förlängde ca 1-2cm (vikt) dvs ca 2-4 cm mer tyg. Så jämfört med Madelenes mönster skiljer ca 5-6 cm (dvs 10-12 cm mer tyg)
    Hoppas det är svaret på din fråga :-).
    /Anna

    SvaraRadera
  5. oj så fint de settet va! passa så fint ihop med färgerna

    SvaraRadera
  6. Vad fint det blev! Underbara färger!

    SvaraRadera
  7. jättefin! hittade hit via din kommentar på min blogg. Verkar som du och min man gillar ränderna på den ledden :-D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails