lördag 19 september 2009

Stjärnset och tyg efterlysning!!!

Så har jag gjort slut på det sista av den gula velouren med röda stjärnor på! Hade egentligen velat göra stjärnbyxor åt sonen men hur jag än pusslade så räckte inte tyget så det fick bli ett gult ben fram och ett ben med stjärnor bak och det andra benet tvärtom. Tyckte det blev rätt kul faktiskt! Jag har länge varit sugen på att sy en tröja med raglan ärm men det verkar vara svårt att hitta ett bra mönster så jag försökte mig på att göra ett själv med lite hjälp av ett body mönster jag hittade i Ottobre 4/2004. Tyvärr blev det inte helt lyckat, ärmarna blev på tok för smala nedtill. Konstigt nog för jag tyckte att jag jämförde med flera befintliga tröjor som sonen har! Får väl skylla på att det var kväll när jag gjorde det så jag kanske var lite för trött för att tänka på allt?! Eftersom tröjan även blev lite lång i ärmarna, när jag dessutom satte dit bruna muddar för att matcha hals kantningen och byx muddarna, så ska jag prova korta av dem så blir tröjan iallafall liiite mindre snäv i ärmsluten. Hur som helst så är jag sugen på att sy en ny tröja men eftersom tyget är slut tänkte jag fråga om någon av er som läser detta kanske har 1/2 meter av detta tyg som ligger och skräpar? Hade så gärna velat köpa 1/2 m men eftersom det inte längre finns hosMjuka Tyger så är det ju svårt. Om någon av er har lite av detta tyg, kan tänka mig en mindre bit också så det räcker till nya ärmar, så kan ni väl höra av er till mig. Jag köper det mer än gärna eller byter det mot nått annat tyg om ni hellre vill det.


Mönster och tyg: Mönster som sagt egna i storlek 92, tyg från Mjuka Tyger och mudd från Stoff och Stil .


Positivt: Att setet gick fort och bra att sy!


Negativt: Så klart att tröjan blev för snäv nedtill i ärmarna och att tyget är slut:(

4 kommentarer:

  1. Vad häftigt du gjort! Superfint! Tyvärr har jag inte det tyget...

    SvaraRadera
  2. Jättefint set! Tyvärr har jag inget tyg att erbjuda men däremot lite info om Lennartsssons raglanmönster :). Jag har klippt bort ca 1 cm på både fram och bakstycke på bredden (2 cm totalt), samt ca 1 cm i halsen. Sedan har jag även justerat ärmen lite utifrån den justering som gjorts på bredden. Detta gäller för storlek 100. För storlek 80 har endast halslinningen justerats.
    För övrigt är ärmen inte smal utan helt normal. Jag hoppas att du förstår vad jag menar :). Lycka till med nästa försök!

    SvaraRadera
  3. Snyggt, bra jobbat! Velour är ju inte så stretchigt, så det kanske är därför armarna känns tighta? Tyvärr har jag inget tyg till dig, hoppas du får napp! :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails