fredag 6 november 2009

Vilken overlock ska jag köpa?!

Hej alla sybloggare och alla andra som läser min blogg! Jag är hur sugen som helst på att köpa en overlock men har ingen aning om vad jag ska tänka på inför ett eventuellt köp?! Känns lite svårt när jag aldrig ens har provat sy på en, om jag ska vara ärlig har jag väl knappt ens sett en i verkligheten:) Nu hoppas jag att ni som redan har en overlock och är lite mer erfarna sömmerskor än jag kan hjälpa mig med tips om vilken overlock jag ska köpa och vad jag ska tänka på. Vilken sort har ni, är ni nöjd med den ni har och vilka funktioner bör finnas? Jag blir så tacksam för all hjälp jag kan få och hoppas jag får massor av svar från er som läser det här!

Hoppas ni alla får en skön fredagkväll och en härlig helg!



PS Bilden är lånad från Symaskinswebbshoppen!

15 kommentarer:

  1. sitter i samma sits å velar mellan vad som ska prioriteras 1..en overlock eller coverpro...svårt! Hoppas du få in lite bra tips:) trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jag har en Janome overlock och är supernöjd! Köpte min i England för snart ett år sen.

    SvaraRadera
  3. Jag har en elna coverlock (som både kan sy täcksöm och vanlig overlock) men trots att det var enkelt att bygga om så skaffade jag mig en coverpro och det ångrar jag inte! Klarar mig inte utan någon av dem! Så jag kan inte hjälpa dig att prioritera...men jag köpte min overlock först.Men fundera på om du vill ha top cover sömmen, för den finns bara på vissa modeller (den som man ser på många "köpe"tröjor: tre raksömmar med sicksack emellan ungefär, på rätsidan) Blir en platt söm.

    Mitt bästa tips är nog att åka till någon återförsäljare (eller mässa) och prova..och ta med dig såna tyger som du syr i...butikernas lakanstyg klarar alla maskiner av bra...

    Fråga- bygg om själv, skruva...Kolla hur starkt lampor lyser, hur mycket den låter när du kör...D.v.s. prova det mesta!

    Jag älskar att min elna har automatisk trådspänning (men den går att justera)så jag slipper tänka så mycket på det. Har i princip aldrig behövt ändra.

    Vet att många gillar janome också. (Elna och Janome har samma ägare).

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Och jag har en Pfaff, underbar! Nu vill jag ha en coverpro också! ;) Man kan aldrig få nog!

    SvaraRadera
  5. Jag har också en overlock från Janome. Inledningsvis tänkte jag köpa en annan maskin (den som du har i inlägget), men efter rekommendationer av en säljare blev det denna istället. Min är av modellen 644D. Det finns även en senare modell som jag tror heter 744D. När jag läste in mig på dessa så var, vad jag såg, enda skillnaden att 744D hade friarm (dvs du kan plocka bort så att du kan trä tyget runt och under pressarfoten). Än så länge har jag inte saknat denna funktionen eftersom många av de kläder som jag syr ändå är så trånga i tex ärmslut. Jag är jättenöjd med min overlock. Den syr superfina sömmar och är tyst. Tidigare sydde jag på min mammas gamla Huskylock (Huskvarna) och den var helt ok men inget jämfört med denna :). Overlocken har möjlighet att fälla bort kniven, syr rullfåll etc. Än så länge har jag inte saknat något. Jag har precis som od Andulky köpt min i England på SMD. Superbra service och mycket bra pris.

    Till W collection så skulle jag rekommendera en overlock först eftersom det underlättare trikåsömnad otroligt mycket.

    Jag hoppas att du fick ut något av mitt svammel :). Lycka till i overlockdjungeln.

    SvaraRadera
  6. jag hade inte alls råd med det, men köpte en begagnad brother för billig pengar, så länge, det tar tid att lära sig, och gick tre gånger tbx till min syäffären när trådet gick sänder, vad okapabell, men nu har jag lär mig, tro mig, det hjäper mycket, och kläder ser finare ut, men min råd är att börja billig och sen skaffa bättre och sälja din gamla, bara för den här bränsh är tuff, och att sälja kläder går inte så bra, hur ska man få pengarna tillbaka efter stora investering? såklart om du har råd, kör bara, kram!

    SvaraRadera
  7. Jag har också en Janome 744D. Köpte den från england, är väldigt nöjd så här långt! Gick faktiskt upp i modell & pris just för att få denna "friarm", men det kan jag erkänna att jag aldrig använt! :-o 644D hade räckt fint.
    Lycka till! OL är såå roligt att sy med, värt pengarna alla gånger om man syr i mjuka tyger! :-)

    SvaraRadera
  8. Jag har precis bytt min bernette mot en Janome 744D. Är rätt nöjd. Tycker att bernetten var mycket enklare att trä, med Janomen är det mycket svårare att komma åt. Det är väl en vanesak, men värt att tänka på. Fördelen med janome är att den går rätt tyst och jämnt. Det blir så otroligt mycket roligare att sy med en overlock, speciellt med trikå. Säger som Doris Assar, värt varenda krona.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Och jag har en Brother 3034D och är helnöjd med den, har i och för sig inget annat att jämföra med. Tycker inte att det är så svårt att trä i trådarna och sömmarna blir ju bara så fina. Kniven går att fälla bort. Det finns rullfåll och några andra sömmar, har inte testat ännu. Friarm har den också, kan ju vara bra ibland. Bra lampa i den och den låter inte så högt. Köpte min från SMD i England.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag har ju som sagt en Bernina 700D och är nöjd med den. Det är ju en enkel modell, men tror att det är bra att börja med. Jag har köpt min Bernina 700D i Sverige i en butik i närheten där jag bor. Känner att det var bra när jag fick problem med den och kunde lämna in den där och de bytte knivar utan kostnad etc. Sånt blir ju lite svårare om man köpt den i England. När jag skulle köpa en så räknade jag på att köpa en från SMD och det blev inte så stor skillnad i pris jämfört med att köpa i Sverige så då tyckte jag att det var värt det att ha närheten till service etc. Jag har inte provat någon annan overlock så jag har inget att jämföra med, men jag är nöjd med min! Ha det gott i helgen! Vi hörs!

    Kram /Lina

    SvaraRadera
  11. jag har en Janome Mylock 644D

    Supernöjd med den. Lätt att lära sig dessutom. Passar bra för sånna som mig som inte är överdrivet van sömmerska,

    SvaraRadera
  12. Tänk den som hade en overlock. Har kanske råd, men inte plats. Snyft!

    SvaraRadera
  13. Jag har en Bernina 800DL, och den är jättebra tycker jag, ganska enkel att använda. Fast jag har inte lyckats klura ut hur man fäller bort kniven på den ännu. Kanske dags att läsa bruksanvisningen... Eller boka in för den där kursen som erbjöds när jag köpte maskinen...

    SvaraRadera
  14. jag har en huskylock. Att det blev den beror mest på att jag hittade den nästan ny för halva priset på blocket. Jag är supernöjd. Det enda är att den är lite tung och klumpig..

    SvaraRadera
  15. Jag har en Bernina 700D, en sån som Äppelpäppel. Den har gått jättebra och jag har sytt MYCKET med den. Enkel och ren, ett jättebra förstaköp.
    Sen köpte jag en Babylock Imagine 2 nu för några veckor sedan. Den är underbar, men betydöigt dyrare och du kan sy precis lika bra grejer med Berninan.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails