måndag 21 september 2009

Äppel Päppel tröja...

I våras, innan Äppel Päppel inspirerade mig att börja sy själv, köpte jag en t-shirt åt lilleman och två underbara singoallor åt tjejerna av henne i det här fina äppel tyget. Senare roade jag mig med att fynda tyger från Mjuka tygerTradera och köpte en bit av tyget själv i tron att äpplena skulle vara röda. Nu visade det sig att jag läst objektsbeskrivningen lite slarvigt så äpplena var gröna. Men vad gör det? Nu har lilleman en långärman äppel tröja att ha i vinter:) Jag gjorde ett nytt försök med att sy en raglan tröja, denna gång med hjälp av Lennartssons mönster från boken "Sy barnkläder av mjuka tyger". Resultatet blev över förväntan! Förra veckan sydde jag ett par mörkbruna velour byxor som skulle passa alldeles utmärkt till tröjan om jag bara kunde hitta igen dem! De tycks ha försvunnit spårlöst här hemma, men i bästa fall dyker de väl upp till slut. Typiskt att de försvunnit för de är de första puffbyxorna som verkligen blev fint sydda även på insidan:)


Mönster och tyg: Mönster och tyg enligt ovan. Tröjan är sydd i storlek 90 men utan sömnsmån och med omgjord hals så den blev större.


Positivt: Att det känns som om jag börjar få kläm på att sy tröjor och att det går rätt fort att sy dem.Denna klippte jag ut och sydde medan lilleman sov i em...


Negativt: Att jag inte är riktigt "vän" med ärmmuddarna. Tror ärmen måste vara ännu lite vidare nedtill för att muddarna ska bli lite puffiga om man nu vill ha dem så?!

5 kommentarer:

  1. jag tycker den är skitt snyggt, alltså grym!!!!

    SvaraRadera
  2. Jättefin är den! Blir ju lite piggt i höst och vintermörkret med gröna äpplen, de röda får lilleman ha på kinderna istället! ;-) Produktiv är du! Jag har både dig och Äppel päppel att tacka för min utökade tidsbrist i livet! *hihihi*

    Hoppas du hittar de bruna byxorna snart!

    Hälsar Madeleine

    SvaraRadera
  3. Den är ju helt underbar! Vad snyggt du fått till raglanskärningen! Jag är fortfarande inte riktigt vän med det där med raglan...

    SvaraRadera
  4. oj, jag glömde att säga att byxornas händelse är vanlig här hos oss, allt försvinner, och nu har jag tröstat mig att det är inte bara jag.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Vad roligt att det blev bättre denna gången och att jag kunde vara till hjälp:). Tröjan blev förresten jättefin!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails