torsdag 15 oktober 2009

Höst mysig moln mössa!


De två senaste morgnarna när vi vaknat har det varit ca 10-12 minusgrader här hos oss och vad kan passa bättre då än att sy en fleece fodrad höstmössa? Jag har haft mina funderingar på hur jag skulle åstadkomma ett bra mönster på en mössa i den här modellen som går ner ordentligt över öronen. Insåg att jag nog skulle behöva en mössa att "slakta" för att det skulle gå bra och jag hade inte ens någon mössa på lager att "slakta". Tur för mig att jag fick hjälp av Doris och Assar med ett jättebra mönster! Tusen, tusen tack för mönstret snälla Kristin! Jag känner redan att det kommer att användas många många gånger! Mössan var lätt att sy och passade sonen utmärkt även om han bara ville ta av sig den hela tiden när jag skulle försöka få till en live bild. Får hoppas på bättre tur en annan gång men tills vidare får ni hålla tillgodo med Ikea lampan som modell!:)
Mönster och tyg: Mönster i storlek 50 från Doris och Assar. Moln från JNY design och fleece foder från Ohlssons tyger.
Positivt: Att mössan passar sonen så bra och att jag älskar modellen!
Negativt: Inget! Nästa mössa ska dock få ett tjockare fleece foder så den blir ännu varmare.

7 kommentarer:

  1. Åh, vad jobbigt, jag skrev ett helt inlägg och lyckades radera det.... Iallafall så skrev jag att det låter som ni har det lite kallare än oss.... Våren kan inte bestämma sig om den är redo än elller inte, fast minusgrader har vi ju inte! Fin mössa, hoppas den blir flitigt använd. Max och mössa börjar på samma bokstav, men sen slutar samhörigheterna mellan dessa två tyvärr. Så fort han får en mössa på huvudet så åker den av igen...

    SvaraRadera
  2. Underbar! Tur för mig att jag har samma mönster ;-). Älskar också de mössorna!

    SvaraRadera
  3. Den kan jag nog svara på =) Det är så himla kul att sy åt barnen, och det gör inte så mycket om en sömn blir lite sned eller så. Men på vuxenkläder syns småfel mer tycker jag. Och passformen är svårare att få till. Och så går det åt mer tyg förståss... Och längre sträckor att sprätta... Fast jag ska sy mer åt mig själv, bra träning!!!!

    SvaraRadera
  4. Jättefin mössa! Bra modell, nu blev jag så klart oxo sugen på att sy ett gäng sådana, "tur" (synd) att jag inte har mönstret! ;-)

    //Madeleine

    SvaraRadera
  5. Vilken bra idé! Blev en jättefin mössa.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails