söndag 8 november 2009

Husvagns semester....

...blir man inte sugen på om man tittar ut på snön som fallit i mängder ute men väl om man tittar på detta underbara tyg från Jny design. Min 5-åriga dotter ville absolut att jag skulle beställa detta tyg när jag beställde från Jenny i höstas. Sedan har det legat till sig i hyllan och nu bestämde vi tillsammans att jag skulle sy en tunika med matchande bruna tights. Denna gång provade jag att sy fast resåren i hals ringningen och ärmsluten som jag brukar göra när jag syr resår på byxor. Har hört att bla Doris & Assar och Od Andulky haft problem med att resåren töjer sig när de syr på detta sätt och nu försår jag plötsligt vad de menar! Har aldrig stött på det problemet tidigare men nu töjde sig resåren i ärmsluten så pass mycket att jag fick klippa bort den och sy resår kanal och dra in resår istället. Tur att ärmarna var så pass långa att jag slapp sprätta! Enda skillnaden mot när jag sytt resår i byxor är att jag då använt mjuk resår och nu använde jag extra mjuk resår. Vet inte om det är där problemet ligger men töjde sig gjorde den iallafall:(

Så här ser det färdiga setet ut!

Mönster och tyg: Samtliga tyger från Jny design. Tunikan mönstret är mitt eget i storlek 116 och tightsen kommer från Ottobre 4/2004 i storlek 116 men förlängda med ca 10 cm i benen och klippta utan sömnsmån.

Positivt: Att setet passar och äntligen blev sytt!
Negativt: Att jag råkade sy på ärmarna aviga, får väl skylla på att det var kväll och att beslysningen var dålig:) Det var bara att ta fram sprätten! Att resåren töjde sig:( Synd, för det blir verkligen fint att sy fast den på det här sättet tycker jag...


Sist men inte minst, tusen tack till alla er som tagit er tid att svara på min fråga angående overlock! Verkar som att de flesta av er har en Janome av något slag... Just nu lutar det åt en Janome eller en Brother från SMD. Måste bara jämföra och fundera lite till först...

6 kommentarer:

  1. Superfint set!
    Jag har faktiskt lyckats sy i resår utan att det töjt sig nu och jag fattar inte alls.. Tror också det beror på vilken resår man använder.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin tunika! Hoppas att det löser sig med resåren.

    SvaraRadera
  3. Vilket fint set! Knas med resåren...
    Har ni snö där uppe nu? Vad jag blir avis...här är det så grått och trist så man kan inte bli annat än smådeppig! Hoppas vi får lite vinter här också i år! Hoppas Melissa kryar på sig snabbt! Inget kul med sjuka barn...
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  4. Men vad fin den blev!!! Fint set, lär lysa upp i höstmörkret, härlig färg på tröjan!

    SvaraRadera
  5. Så fint! Snygg färg på husvagnstyget tycker jag.

    Ditt förra inlägg om overlock fick mig att äntligen komma till skott i valet av overlock - så ikväll ska jag beställa en Janome 477D. Hoppas att du kommer fram till vad du vill ha för masking - lycka till i valet!!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails