lördag 21 november 2009

Här kommer "Godnatt tåget"!

Lillemans natt tågs pyjamas är klar och så här ser den ut! Tyget räckte inte till en hel natt tågs tröja så ärmarna fick bli hel vita, och det kanske var lika bra, så setet blev lite ljusare än om det hade varit hel brunt. Pyjamasen är sydd med långa muddar i ärm och ben slut vilket gör att han kommer att kunna ha den lääänge. När jag ändå är inne på ämnet pyjamasar tänkte jag passa på att fråga om någon vet vart man kan hitta ett bra mönster till en hel pyjamas i storlek 92 eller 98? Jag tycker att det är så mysigt med hela pyjamas dressar på små barn men har inte lyckats hitta nått mönster i dessa storlekar. Kanske är det länge att göra ett eget?













Mönster och tyg: Natt tåg från Jofotex, vit interlock från Jny design och orange mudd som jag vunnit hos Alesia, Made By Mama. Tröja i storlek 100 från Lennartssons bok " Sy barnkläder av mjuka tyger" och byxorna är leggings i storlek 104 men med avkortade ben från Ottobre 4/2004.


Positivt:Att lilleman fick en ny pyjamas!


Negativt:Inget annat än att mudden inte matchade exakt till de orangea tågen. Jag är otroligt petig när det gäller matchning så enligt mig blev det inte prefekt men iallafall tillräckligt bra!

8 kommentarer:

  1. Underbar pyjamas!!! Kanske blir en pyjamas av mitt nattåg också? Tack för inspirationen!!

    SvaraRadera
  2. Jättehärlig pyjamas!! Jag ska kolla i mina mönstertidningar om jag har något mönster på en hel pyjamas. Återkommer...

    SvaraRadera
  3. Så härligt! Måste säga att jag blir mer och mer sugen på att köpa hem några meter tågtyg. Har sett en hel del alster nu och alla är så jättefina.

    SvaraRadera
  4. Vad fin pyamas! Ska kolla om jag har något mönster, men jag tror de är mindre storlek. Har inte sytt någon hittills, men jag ska iallafall kolla!!

    SvaraRadera
  5. Vilken mysig! Den kommer han att sova som en prins i! Ska också kika efter mönster! Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Testa du Ottobre 6/09 och rita om det som jag gjorde till 92. Jag ritade av mönstret i 86 och sedan klippte jag av det på kroppslängden rätt över midjan om du tänker och tejpade ihop igen med en 1 cm glipa. Alltså blev kroppen förlängd med 1 cm. Jag skulle nog göra 1½ eller 2 cm för pyjamasen blev lite i kortaste laget axel-gren för min snart 2-årige son. Han är ganska exakt normallång och normaltjock om man jämför med bvcs kurva.

    SvaraRadera
  7. Tack för kommentaren, blir kul att se vad det blir för mönster på pyjamas. :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails