tisdag 23 februari 2010

Jätte nöjd och missnöjd!

Tänk att det kan gå så fort att bli kompis med en maskin! När jag bara fick sätta mig ner i lugn och ro så kom jag och overlocken så bra överens även när det gällde att trä om hela maskinen. Det kan faktiskt göra underverk att läsa instruktions böcker ORDENTLIGT innan eller samtidigt som man gör det man ska! Jag hade faktiskt försökt att göra precis så som många av er gör när ni byter tråd dvs klippa av befintliga trådar vid rullarna och knyta ihop med de nya trådarna och dra igenom men men... Jag hade inte dragit åt knutarna tillräckligt hårt så en släppte och då kändes det säkrast att trä om alltihop eftersom jag iallafall visste så mycket som att maskinen skulle träs i en viss ordning. När maskinen väl hade blivit rätt trädd sydde den så fint så och det är ju bara så kul att sy med en overlock! Förstår varför så många av er tycker att man bara måste ha en. Snyggt blir det ju också!

Med alla trådar på plats var det bara att tuta och köra och idag har sonens fordons tröja blivit klar. Biltokig som han är så måste det bli en favorit! Tyvärr är jag inte alls nöjd med modellen:(
Om ni undrar varför lilleman ser så butter ut på bilden så är det nog inte för att han inte gillar fordons tröjan utan mer för att han inte ville prova, ny vaken som han var. Jag fick muta honom men en godis för att få se hur tröjan skulle se ut på...:) Ni får borste från de inte helt matchande röda byxorna...

Mönster och tyg: Raglan tröja i storlek 98 från Ottobre, minns inte vilken. Grönt fordonstyg från Mjuka tyger och mudd från Stoff och Stil.


Positivt: Jag är så glad att jag äntligen köpt en overlock! Vilken rolig "leksak"! Det lär väl inte bli mindre roligt när jag fått tid att testa fler sömmar, är så sugen både på rullfåll och flatlock...


Negativt: Att jag inte alls är nöjd med raglan mönstret! Det är liksom för snävt eller vad jag ska säga över axlarna så halsen sticker upp på nått konstigt vis:( Sedan är tröjan iof för stor oxå, så trots att den är vårig i färgerna blir det nog en höst tröja iallafall. Nåja, det gör ju inte något att ha något att växa i, garderoben är ju inte direkt tom iallafall:) Jag hittade inte mitt vanliga raglan mönster när jag skulle klippa ut tröjan och ivrig som jag var så bestämde jag mig för att prova ett nytt. Kanske inte världen bästa idé när jag bara hade snål beställt tyg så de räckte till en enda tröja?! Tur att jag beställde lite av det blå fordonstyget också och sedan kommer det visst nya färger snart.

11 kommentarer:

  1. Jag tycker den blev jättefin. Bra att ni kommer överens nu, du och din nya polare ;)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du och overlocken blivit kompisar! Man blir lätt det och det blir snabbt omöjligt att vara utan den! Tycker tröjan ser jättefin ut på lilleman!

    SvaraRadera
  3. Underbara fordon som alla har utom jag! Tröjan blev jättefin och ser inte alls för stor ut tycker jag :-)

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt söt han är! Och halsen ser ju bra ut när den sitter på. I alla fall på den här bilden ;) Gossen passar verkligen i de här färgerna. Och härliga vårfärger kommer kännas välbehövliga i november...!

    SvaraRadera
  5. Så härligt att det löst sig mellan dig och overlocken :-). (Själv vill jag ha en ny.... :-)). Fordonen rules!!!!

    SvaraRadera
  6. jag tycker tröjan ser jättebra ut!! och på den plana bilden med, men man är ju hänsynslös mot sig själv när man syr kläder ang sömmar och passform...

    SvaraRadera
  7. Skönt att du kommer överrens med nya maskinen. Tycker att tröjan blev super fin, härligt tyg!

    SvaraRadera
  8. Jättefin tröja på jättefin kille! Snyggt med orange detaljer till! Har också två bil/fordonstokiga pojkar som skulle bli hur glada som helst för en sådan tröja, men deras mamma är inte lika snäll. ;-)
    Kul att overlocken och du är goda kompisar! Ja det är ju för tråååkigt att läsa instruktionsböcker -även om det alltid lönar sig. Bra du gjorde det!

    Hälsningar Madeleine

    SvaraRadera
  9. Vilken fin tröja och vilken härlig färgkombination. Trist när man provar ett nytt mönster och det inte alls blir som man tänkt sig. Ofta tycker jag tyvärr att det är så med de kommersiella mönstren.
    Tänkte ge ett litet tips när det gäller att knyta och dra igenom tråden på overlocken. Jag drar aldrig tråden igenom trådspänningsbrickorna. Istället lyfter knuten över brickorna och drar sedan lite så att tråden verkligen hamnar emellan. Försök gärna och se om det fungerar. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  10. Fin tröja som passade perfekt till en söt liten kille :o). Jag mailade dig tidigare att jag tänkte ta fram egna tyger och nu har dem kommit :o) Mvh. Jessica

    SvaraRadera
  11. Så fin och så söt han är!!
    Ang din fråga så är det Gynther, med vissa små ändringar :-).

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails