söndag 21 februari 2010

Farfars ugglor!

Inspirerad av bla Doris och Assar har jag länge varit sugen på att sy en tröja med farfars knäppning till lilleman. Kvällen innan jag var och hämtade min overlock tvingade jag mig själv att sy den klar bara för att jag var rädd att den skulle blir ett UFO annars. Jag vet inte vad jag gjorde för fel men jag tyckte att det var en aning krångligt att få till det där sprundet på ett fint sätt. Men, men det var ju faktiskt första försöket så jag får väl ge mig på det igen så småningom och se om det går bättre/lättare. Fick för mig att jag skulle sy kantband ned till på tröjan och det blev inte så tokigt tycker jag.

Tröjan matchar fin fint till tidigare sydda cobolt blå velourbyxor!


Mönster och tyg: Raglan mönster i storlek 100 från Åsa Lennartssons bok. Coboltblå jersy från Mjuka Tyger, limegrönt uggletyg fyndat hos Älsklingsfrö och knappar från Bibbi.


Positivt: Att jag fick tröjan klar innan jag fick overlocken!


Negativt: Att sprund sömnaden trasslade och inte blev så fin som önskat! Bättre lycka nästa gång!



För er som undrar så provsydde jag overlocken igår och det var verkligen kul men ovant! Det är ju lite annorlunda att sy på en overlock jämfört med på en vanlig symaskin så det tar väl en stund att vänja sig kan jag tro. Jag sydde tre dregglisar bara för att ha nått att prov sy och på de två första hade jag maskinen lite fel inställd märkte jag efteråt och på den tredje blev sömmen perfekt men jag sydde visst sömmen på baksidan av dregglisen. Fort och fel blir det när man ska skynda sig och hinna så mycket som möjligt medan lilleman sov middag! Sömmen blev fin iallafall! Idag ska jag fortsätta lära känna min nya kompis så jag hoppas att lilleman sover lääänge idag!!!

9 kommentarer:

  1. Jag tycker sprundet ser ut att ha blivit jättebra! Mitt enda sprundförsök (än så länge) blev rynkigt och fult

    SvaraRadera
  2. Ser snyggt ut! Blir jättesnyggt med kantband nedtill...så brukar jag med göra...

    SvaraRadera
  3. Så snyggt med farfarsknäppning! Den ser perfekt ut tycker jag :-) Det tog tid att vänja sig vid att overlocken är så osmidig när man vill svänga minsta lilla, men det vänjer man sig vid till slut.

    SvaraRadera
  4. Håller med! Jättefin! Lycka till med OL!

    SvaraRadera
  5. Snyggt!!! Spännande när nya maskinen kommer! :-)

    SvaraRadera
  6. Fin tröja! Spännande med nya maskinen, jag skickar lite John Blund pulver till dig så sonen sover länge så modern hinner leka med sin leksak i fred. ;-) Ska bli spännande att se dina nya alster.

    Hälsningar Madeleine

    SvaraRadera
  7. wow, mycket fint, du är duktig att utan en överlock syr så fint i trikå. jag köpte mi OL för att sy i trikå, men klarar inte den rädsla och har sytt bara en klänning i det, jag gillade klänningen men vågar inte prova igen. jag ser fram emot vad du trillar med din nya leksak, tänk att du kommer att äslka det och se skillnader. vi väntar här dina små mirakler. du undrar hur hinner jag att sy, jag klipper tre eller fyra, syr då och då en eller två sömnen, och efter en vecka de tre är färdiga. men min problem är att jag inte sy vad jag MÅSTE utan vad jag VILL, så är Melisas klänning ofärdig från länge sen, ska ta på den imorgon, skämmas. kram!

    SvaraRadera
  8. Fint set, jag har inte provat farfarsknäppning ännu. Fegade ur.... Var det krångligt värre???

    SvaraRadera
  9. Det ärså snyggt med farfarsknäppning - du har gjort det jättesnyggt!

    Du frågade om singoallamodell till vuxen i en kommentar hos mig för en tid sen. Tyvärr har jag inget bra svar att ge. Jag vet att man kan omvandla ett vanligt raglantröjmönster till singoalla genom att klippa isär och dra ut mönsterdelarna, men jag har aldrig testat själv. Nya Ottobre dam (2/2010) har ett slags singoalla modell med fyrkantig halsöppning och två ärmversioner - den ser fin ut, men vill du ha rund halsringning måste du rita om lite själv. Mitt tips är att du tittar på modeller och ser om du hittar något användbart i Allt om handarbete och Burda och sen lånar på biblioteket.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails