onsdag 5 augusti 2009

Fårhatt!

När många andra bloggare syr höstmössor har jag roat mig med att sy min första solhatt! Lite galet kanske, nu när sommaren oundvikligen lider mot sitt slut, men jag hittade detta söta tyg och var bara tvungen att prova. Tidigare i vår, innan jag började sy själv, beställde jag två underbara solhattar av Doris Assar och nu har supersnälla Kristin delat med sig av sitt fina sol- hattmönster. Tack än en gång! Med mönstret följde en beskrivning och en varning om att det kan vara svårt att få bra passform på solhattar vilket jag håller med om fullständigt! Jag kunde så klart ha provat noggrannare än vad jag gjorde men det är bara att konstatera att trots att mönstret är detsamma så passar inte min solhatt lika bra på sonen som den jag beställde av Doris & Assar ! Nåja, den funkar iallafall ok och är väldans söt om jag får säga det själv?! Ska prova att sy en solhatt i trikå också, kanske är det lättare att få en trikå solhatt att passa bra?


Tyg och mönster: Tyget kommer från ett örngott jag hittade på rea på Åhlens för 25:- och mönstret är som sagt Doris & Assars.


Positivt: Det var kul att sy en solhatt och det gick rätt fort faktiskt!


Negativt: Att hatten inte passade lika bra som jag önskat och att jag inte köpte mer än två örngott av det söta tyget. Nu måste jag verkligen tänka till när det gäller vad resterande tyg ska användas till.

2 kommentarer:

  1. Åh, underbart söt hatt! Hoppas den passar bra nästa sommar?
    Ja, det är ju jättesvårt att få till en hatt med perfekt passform, vet inte hur många jag sytt som är antingen för små eller för stora ;-) Men jag testade att fodra kullen med trikå (även om resten av hatten är vanligt tyg). Då kan man göra innerkullen lite tightare och då är det ju ungefär som att få en vanlig mössa att passa :-) Kanske värt att testa? :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails