söndag 1 januari 2012

Min Sew along väska!

Jag tänkte börja det nya syåret med att visa upp mitt bidrag till Karinottilias Sew along. Som många av er säkert redan vet så drog Karinottilia i gång en första Sew along i december och den gick ut på att alla deltagare skulle sy en likadan väska. Eller rättare sagt, sy en väska efter samma grundmönster för sedan kan man ju konstatera att alla väskor är helt unika och ingen den andra lik. Själv hade jag först svårt att bestämma mig för vilket tyg jag skulle använda och till slut föll valet på det här Åhlens tyget som jag haft liggande i mer än ett år. Tanken har nog varit att sy en väska av det men det har aldrig blivit av förrän nu:) När jag ser många av de andra färgglada väskorna som sytts känns mitt tygval lite trist men samtidigt kanske lite mer neutralt. Får sy en "glad väska" senare. Efter mycket vånda och stort besvär och med god hjälp av Karin och många andra Sew alongare är väskan i princip färdig. Det enda som återstår är att sy ihop vändningshålet inne i väskans foder men först ska jag fundera lite på om jag göra en liten ändring...
Mitt största bekymmer var att sy dit dragkedjan på den stora fickan fram till på väskan. Tror jag sprättade, tråcklade och sydde den tre-fyra gånger innan jag blev tillräckligt nöjd! Skam den som ger sig! Väskan skulle även ha haft en liten ficka över den stora men den tyckte många var för liten och efter allt trassel med första dragkedjan valde jag att hoppa över den lilla fickan. Hade ju ändå dragkedjan som stänger väskan kvar att sy... Hade eg tänkt ha svart snedslå till passpoalen upp till på väskan men hittade en svart/vit prickig snedslå i gömmorna som jag tyckte skulle bli en rolig detalj på den något färglösa väskan  och blev riktigt nöjd med resultatet. Tack och lov gick det lättare att sy både passpoal och stängningsdragkejdan!:)  Egentligen är det meningen att väskan ska kunna vikas men eftersom jag inte såg någon vits med det valde jag att inte göra väskan vikbar. Istället gjorde jag den lite lägre och satte därmed öglorna till ringarna högre upp på väskan än vad de ska vara på ursprungs mönstret. I efterhand undrar jag om jag skulle ha hoppas över ringarna och fäst plast grejorna till axelbandet direkt i öglorna istället?    

Slutar med att visa en bild på hur väskan ser ut inuti. Som ni ser har jag kantat fickpåsen med samma prickiga snedslå. I övrigt är nog fickorna ungefär som på mönstret. Efter tips från andra Sew alongare hade jag tänkt sy igen även den större bälgfickan, där flaskan står, men på nått vis missade jag det så den är helt öppen nedtill precis som den skulle vara på mönstret. Däremot gjorde jag liksom flera andra en pennficka mitt emellan två av fickorna. Perfekt så hittar man lätt pennan vid behov.


Mönster och tyg: Mönstret hittar ni här. Blommigt tyg fyndat på rea på Åhlens, grått lite grövre bomullstyg från Ohlssons till foder och prickig snedslå från Bibbi. Axelband, stoppers tec från Strapworks.

Positivt: Att det var så roligt att "Sew along:a" och att jag faktiskt fixat att sy en väska med foder, dragkedjor och allt! Tack igen till Karin för att du drog igång Sew alongen!

Negativt: Att jag tycker väskan är lite för stor för mig som gillar väskor men inte är någon riktig väskbärare. Hade önskat lite mer stadga i den, tycker den känns lite som en säck när den inte har så mycket innehåll i sig. Botten hade kunnat vara lite stadigare. Axel remmen hade kunnat vara lite smalare.

Slutligen: På syfronten önskar jag mig mer sytid under 2012 och gärna fler "Sew along"!:)

Gott Nytt År!

11 kommentarer:

  1. Väskan blev verkligen jättesnygg!!

    SvaraRadera
  2. Jättefin och jag gillar verkligen tyget som du valt ;o)

    SvaraRadera
  3. Den blev ju supersnygg tycker jag! Sober och stilig som bara den!

    SvaraRadera
  4. Den blev verkligen superfin! Instämmer med din "utvärdering" av mönstret!

    SvaraRadera
  5. Utrolig flott veske! Godt nyttår :)

    SvaraRadera
  6. Men GUUUD vad snygg väska!!! Tycker inte alls att den var dyster i tygvalet eller vad du skrev. Sober och snygg! Du kan du!

    Kram och god fortsättning från Madeleine

    SvaraRadera
  7. Diskreta färger, men så snygg den blev! :)

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att den blev supersnygg! Färgerna gör också att den kommer att funka ihop med det mesta, tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Så fin din väska blev.. Jag har nu köpt mönstret och ska försöka mig på att sy den..

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails