söndag 27 mars 2011

Sista gula ubåtarna!

Jag håller fortfarande på att försöka rena lite i tyghyllorna och igår hittade jag en bit gul/brunt ubåts tyg som precis räckte till en t-shirt åt sonen. Min plan är att försöka vara ute i lite mer god tid med att sy sommar kläder i år så jag antar att det är läge att börja nu:) Det känns alltid bra att riktigt "sy slut" på ett tyg för då kan man ju med gott samvete köpa nya och just nu tycker jag det finns fler än vanligt som jag vill ha...:)) Eller är det kanske alltid så ?


Sydde raglan sömmen med fuskcover och sedan fick det bli vit mudd i halsen och ärmsluten. Ser riktigt sommar fräscht ut tycker jag. När jag fållade tröjan gjorde jag det för första gången innan jag sydde ihop sid sömmarna. Jag blir så irriterad på att stygnen på dekor sömmar har så lätt för att bli ojämna när jag ska sy över sömmarna i sidorna när jag fållar efter tröjan är ihopsydd så nu tänkte jag testa detta sätt och det funkar ju så klart bra. Hur gör ni andra som fållar med vanlig symaskin när ni fållar tröjor? När jag använder tvillingnål så går det bättre att sy över sid sömmarna men då håller ju sällan tvillingsömmen någon längre tid förrutom de gånger jag syr i velour då håller den bra .Avskyr att laga trasiga tvillingsömmar och varje gång jag måste göra det så blir kläderna liggande i en evighet innan det blir gjort och då brukar jag lova mig själv att inte fålla på det viset igen men så gör jag det iallafall till slut för att jag tycker tvilling söm är fint...

                                       Ännu en vårmössa även fast färgen inte är så "vårig" direkt!

Mönster och tyg: Ubåtar från Znok och svarta moln från JNY design. Raglan mönster från Ottobre och eget mössmönster.
Positivt: Att första sommar tröjan är sydd!:)

Negativt: Att helgen gått alldeles för fort och att den snart är slut:(

Slutligen: Vad är det som krånglar med bilderna? Ser dem så fint när jag gör inlägget men sedan blir de bara små rutor istället för bilder när jag förhandsgranskar och pubilcerar inlägget?  Verkar dock som om det går att klicka på dem och då visas bilderna...

3 kommentarer:

  1. jätte fina både mössa och tröja jag köpte aldrig detta tyg men det är så härligt!

    Jag har fålla mycket med tvilling nål tidigare men har aldrig upplevt att sömmen gått sönder, prova att ha tråd spänningen på undertråden lite lösare det kanske hjälper har alltid min på 2.

    SvaraRadera
  2. Har inte heller stött på problemet med att tvillingsömmen går upp. Även jag har lägre trådspänning på undertråden när jag syr. Kan det vara lösningen?

    Ubåtströjan är jättesöt och blir fin i sommar!

    SvaraRadera
  3. När du kommer fram till sidsömmen saktar du in och syr tills du har nålen precis före sidsömmen. Då lyfter du pressarfoten och lägger inte en dubbelvikt tygbit under bakkanten av pressarfoten så att själva pressarfoten är vågrät. Sen syr du över sidsömmen. Ibland behöver man flytta med tygbiten en gång till innan man är över sidsömmen. Lycka till!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails