måndag 13 september 2010

En vuxen singoalla!

Bättre sent än aldrig skulle man kunna säga om denna tunika som jag sytt till min bästa väninna. I början på året frågade hon nämligen mig om jag kunde tänka mig att sy en typ singoalla tunika i velour åt henne. Vid det tillfället hade jag inget mönster och sa att hittar jag bara ett mönster att utgå ifrån så visst kan jag prova. Jag hittade ett mönster hos S&S som såg ut att funka och sedan fick vänninan, som fyller år i februari, ett presentkort på tunikan av mig i födelsedags present. Sedan blev det vår och sommar och inte direkt läge för velour tunikor men så blev det sensommar och höst och då äntligen kom jag till skott och provsydde först en kortärmad variant för att testa mönstret och nu är slutligen den riktiga tunikan klar. Vi är nöjda bägge två så jag tror jag kan lova att det kommer fler tunikor av den här sorten framöver. Om inte annat så måste jag ju ha en själv också för den är ju bara så underbart mjuk och skön!:)

Tunikan ser väl inte direkt så speciell ut där den ligger men den blir ju mycket snyggare på...

Mönster och tyg: Delvis omgjort mönster i storlek 36 från S&S. Tunikan är förlängd både på längden och i ärmarna och fram och bakstyckena är rakare, mindre figursydda än på mönstret. Sedan har vi lagt till resår både i ärmslut och fåll och bara det gör ju att tunikan får en helt annan modell än ursprunget. Underbart mjuk och gosig röd molnvelour från JNY design.

Positivt: Att både jag och väninnan är nöjda och att vi har samma storlek så att jag nu lätt kan sy en liknande åt mig själv:)

Negativt: Att det har tagit så lång tid att få den gjord! Att det går åt så rackarns mycket tyg när man ska sy något långärmat åt en vuxen:(

7 kommentarer:

  1. Sååå SNYGG!!! (Den var värd att vänta på tycker jag!) Kan tänka mig att den inte bara är snygg utan även fantastiskt skön att ha på sig. Ja, nu blev jag avundsjuk, skulle lätt kunna tänka mig en likadan själv!

    SvaraRadera
  2. Gud vad snygg den blev! Ser jättefin och jätteskön ut!

    SvaraRadera
  3. Jättesnygg både modell och tyg! Singoalla är rätt enkel att sy men ack så snyggt det blir!

    SvaraRadera
  4. Å i like it!! =o))
    Jag har nästan sytt klart en vuxensingoalla klänning i hallonrött som blir rätt fin tror jag! Visst är det härligt med velour till vuxna!!

    SvaraRadera
  5. Wow, vilken snygg singoalla! Åh, jag måste verkligen försöka få tag på ett sådant mönster, jag vill också sy något i vuxenstorlek :)

    SvaraRadera
  6. Snygg!!! Vill oxå ha! Jag är så feg att sy kläder till mig själv... det går åt så mycket tyg och jag är rädd att det ska bli dåligt så jag förstör hela biten... men kan det bli så här snyggt blir jag inspirerad att testa ju ;) !

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails