söndag 11 juli 2010

Godnatt apor!

När sommar värmen kom igen upptäckte vi att yngsta dottern inte hade ett enda kortärmat nattlinne i sin garderob! Så kunde vi ju inte ha det så det var bara för mig att sätta igång med att sy ett. Dottern valde tyg och jag valde modell och bägge blev nöjda och glada.

Den här gången drog jag ordentligt i tyget när jag sydde rullfållen så nu blev den så där krusig som jag vill ha den!


Mönster och tyg: Mönster i storlek 122 från Ottobre 1/2010 men med av kortad ärm och rullfåll istället för vanlig fåll. Mjukt och skönt ljus rosa bomullstyg från Ohlssons stuvlåda. De är minsann första gången jag fyndat någonting i den lådan sedan affären öppnades i höstas...

Positivt: Att nattlinnet gick snabbt och lätt att sy! Måste snarast sy ett till... Men bäst av allt är att vi äntligen är friska hela familjen och att vi idag har kunnat ta årets allra första dopp i Aldersjön. Underbart!!!

Negativt: Inte ett dugg!

Att tänka på: Gör ärmen ännu lite kortare till nästa gång.

Slutligen: För er som undrar så fick jag ordning på den trasslande overlock sömmen genom att rengöra ol och trä om den helt och hållet. Tack och lov var det så enkelt! På tal om detta så undrar jag hur ofta ni brukar rengöra era overlockar och hur ofta ni byter nålar?

12 kommentarer:

  1. Helmysigt nattlinne! Rullfållen blev ju superduper!

    SvaraRadera
  2. Jättemysigt nattlinne! Va härligt att ni är friska nu. Vi drog med oss magsjukan till Skellefteå och smittade min familj där oxå. Men nu är alla friska hos oss med :) Tack för att du mätte igår!

    SvaraRadera
  3. Fint nattlinne, det kommer hon att sova gott i! Angående din fråga, det har jag också funderat på. Skämms att säga att jag endast gjort en rejäl rengöring och smörjning sedan jag köpte den i november. Nålar har jag endast bytt när de gått av. Givetvis tar jag bort ludd och sånt som samlas innanför luckan med jämna mellanrum men ingen rejäl rengöring. I min beskrivning stod det att man skulle smörja maskinen en gång iveckan men det har jag inte gjort, det hade inte damen i affären gjort med sin privata heller.

    SvaraRadera
  4. Finfint nattlinne! Och finfin rullfåll! Blir alltid avis på dessa fina rullfållar som jag inte har en aning om hur man får till fint!

    SvaraRadera
  5. hmm, inte har jag rengjort eller smörjt min maskin heller sen jag köpte den runt nyår. Ska nog ta och göra det nu när den ändå står still...
    Superfint nattlinne!! Gillar!!

    SvaraRadera
  6. hahaha, jag kör med dammsugare, hihihi, funkar bra! Vad söt är hon i nattlinnen! Superfin, hur ka du du sy i trikå utan inte ett dugg, jag bara krånglar ihjäll och blir hysterisk där. Hoppas alla mår bättre hemma efter den d.... maginfluensa, kram kram!

    SvaraRadera
  7. Superfint nattlinne! Blir sugen på att sy rullfåll men tror inte lillkillen är så intresserad av det...Tur att barnen växer så att man har anledning att sy nytt ;-)

    SvaraRadera
  8. Schysst rullfåll!
    Tygfynd!!
    Helsnyggt nattlinne!!

    SvaraRadera
  9. Men vilket fint nattlinne! Hoppas dina barn gillar att gå och dra i pyjamas/nattlinne de har ju så många fina!

    Jag har "koll" på dig och tänker på dig men mail är jag sämre än sämst på för tillfället... Kommer tillbaka!

    Ha en härlig sommar!

    Hälsar Madeleine

    SvaraRadera
  10. Sött nattlinne och rullfållen ser perfekt ut! Har inte provat det än men nu blev jag jättesugen! Jag brukar dammsuga rent ibland, byta nålar när de går av och smörjt har jag kanske gjort tre gånger på 10 år. Inte mycket underhåll alltså!Usch nu vart jag rädd att den ska börja krångla vilken dag som helst!

    SvaraRadera
  11. Madeleine: Kul att "höra" av dig! Det är alltid kul att få mail och kommentarer från dig så hör gärna av dig när andan faller på. Ha en härlig sommar och hoppas att ni alla är friska och krya! Kram Mia

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails